Darování reklamních předmětů bývá spojeno s koncem roku. Jednak je to období Vánoc, kdy se to dárky všude jenom hemží, také je to ale konec jednoho období a začátek druhého. Tradice obdarování klientů, zákazníků či obchodních partnerů jistě patří mezi činnosti s tímto obdobím spjaté v každé slušné firmě. Ale pěkně popořádku – co to vlastně je z právního hlediska, co darovat, abychom spíše neurazili, než potěšili, a kdy si z daru udělat bonus také pro sebe ve formě odpočtu z daní?
Z hlediska zákoníku jsou reklamní a propagační předměty takové, které jsou opatřeny naší obchodní firmou, známkou nebo názvem zboží či služby, přičemž hodnota takového daru nepřekračuje 500 Kč (cena bez DPH). Zároveň se jedná o dar, který není předmětem spotřební daně (s výjimkou vína). Pokud váš dar tyto požadavky splňuje, je pro vás také daňově uznatelný pro daň z příjmů. Příjemce daru z něho nemusí platit daň z příjmů, což je jistě také pozitivní zpráva.
A jaké dary darovat? Odpověď je snadná: Držte se praktičnosti, nedávejte nic, z čeho se stane zbytečnost či lapač prachu. Žádné nepotřebné cetky. Pokud máte nízký rozpočet, držte se klasiky – propisky, zapalovače, diáře a podobné věci vás na mnoho nepřijdou a obdarovaný z nich přece jen nějaký ten užitek mít bude.
Vůbec nejlepší je ale darovat takovou věc, která s vámi ladí. Podnikáte s oblečením a podobným zbožím? Darujte reklamní textil – trička, polokošile, mikiny, čepice, tašky či nyní aktuální roušky. Prodáváte outdoorové zboží? Darujte baterku, termosku nebo třeba kapesní nůž. Máte obchod s nápoji? Darujte zmenšeninu láhve vína či provzdušňovač na něj. Provozujete restauraci? Darujte poukaz na večeři.
Možností je spousta, pokud navíc dodržíte právní stránku věci, můžete si ulevit od daní. V každém případě se ale snažte být originální a zaměřit se na takové věci, které ostatní společnosti nedávají. Obdarovaným se tak lépe zapíšete do povědomí a spíše se pak při možnosti volby obrátí právě na vaši firmu.